Behandling av tannbyller

Tennene utsettes hele tiden for bakterieangrep. Noen ganger er angrepet større enn forsvaret og bakteriene trenger inn gjennom emaljen og inn i tannbenet (dentinet). Om prosessen fortsetter, kommer bakteriene til slutt inn til "nerven" (pulpa). "Nerven" forsvarer seg hele tiden så godt den kan men i de fleste tilfeller må den gi opp kampen og dør. Dette gir bakteriene fritt spillerom og de sprer seg inne i tannen og i kanalen hvor "nerven" har ligget tidligere. Tannen sitter som kjent i kjevebenet, og det gjør at bakteriene, gjennom kanalen, før tilgang til dette. Kroppen forsvarer seg og trekker seg tilbake i området rundt den/de røttene som det ligger bakterier i. Dette området erstattes med et hulrom som fylles med væske og forsvarsceller som skal hindre at bakteriene kommer ut i kjevebenet. Det er når bakteriene kommer utenfor roten som sykdommen blir akutt. En hevelse (byll) dannes, det gjør forferdelig vondt og kommer bakteriene ut i blodet før man feber og føler seg dårlig.

Akuttbehandlingen: Fjerne smerten og hindre bakteriens spredning ut i kroppen. Smerten skyldes oftest to ting. Det høye trykket som dannes og bakterieprodukter som irriterer nervene i området. Akuttbehandlingen blir derfor å lette på trykket! Byllen tømmes, enten fra utsiden av tannen eller gjennom tannen. Har du feber kan samtidig penicillinbehandling bli aktuelt. En tann med tannbyll er død og all følelse i tannen er borte.